Elogierea Sfîntului Dominic (2)

by Laszlo Alexandru

Pd_XII_5

«După ce dansul şi altă mare sărbătoare, prin cîntec şi strălucire, lumină cu lumină, vesele şi blînde, împreună şi după voie s-au potolit, aşa cum ochii spre plăcerea ce-i îndeamnă trebuie laolaltă să se-nchidă şi să se deschidă» (v. 22-27). Într-un final bucuria întîlnirii dintre duhuri – manifestată prin dans, cîntec şi sclipire luminoasă – s-a calmat dintr-o dată, aşa cum cei doi ochi ai noştri clipesc împreună. “Pe lîngă dans, sărbătoarea duhurilor se manifesta prin cîntec şi în sclipirea reciprocă a unora spre celelalte, pentru a-şi demonstra iubirea. Reflexivul exprimă elanul reciproc de afecţiune ce apărea în acele lumini” (Chiavacci Leonardi). “Vesele şi blînde: care manifestau bucurie şi totodată caritate; primul adjectiv indică fericirea gustată pentru sine însuşi, al doilea este răspîndirea ei în iubire către ceilalţi” (Chiavacci Leonardi).

Pd_XII_6

«din inima unei noi lumini s-a mişcat o voce, ca acul spre stea m-a făcut, întors spre locul ei; şi-a început: ‘Iubirea ce mă împodobeşte mă-ndeamnă să vorbesc de celălalt conducător, prin care al meu aşa se cinsteşte» (v. 28-33). Din adîncul unei lumini de pe noua coroană, lui Dante i s-a adresat unul dintre sufletele mîntuite, atrăgîndu-i atenţia, la fel cum e atrasă busola de steaua polară. Caritatea îl îndemna să aducă un elogiu Sfîntului Dominic, celălalt paladin al credinţei, după cuvintele de laudă ce-au fost pronunţate despre Sfîntul Francisc. “Noua lumină este a Sfîntului Bonaventura (cu numele de mirean Giovanni Fidanza), născut la Bagnorea în 1221 şi devenit comandantul franciscanilor în 1256. A murit la Lyon în 1274. A fost poreclit, pentru iubirea sa mistică faţă de Dumnezeu, Doctor Seraphicus. Autor a numeroase opere teologice (una dintre ele, Itinerarium mentis in Deum, i-a oferit un sprijin consistent lui Dante în compunerea Paradisului), s-a inspirat esenţial din doctrina Sfîntului Augustin, devenind unul dintre cei mai importanţi exponenţi ai curentului mistic din Evul Mediu. Cît timp a fost la conducerea ordinului franciscan, grija lui constantă a fost să menţină unitatea şi puritatea originară a regulii sfîntului din Assisi” (E.A. Panaitescu).

Napoli

Advertisements